Una de les imatges que es pot trobar a l’exposició “Negatius de vidre. Una col·lecció singular de l’arxiu fotogràfic de TMB” de l’antic tramvia de Barcelona. Font: Fundació TMB.

L’Espai Mercè Sala de Barcelona, la sala d’exposicions situada a l’estació de metro de Diagonal, acull l’exposició “Negatius de vidre. Una col·lecció singular de l’arxiu fotogràfic de TMB”, un recull de fotografies històriques inèdites relacionades amb el transport públic de la ciutat comtal.

L’exposició està formada per un centenar de negatius sobre vidre de fotografies històriques, fetes entre finals del segle XIX i mitjan del XX, que formen part del fons de la Fundació TMB. S’hi mostra com era el transport públic del primer terç del segle XX a Barcelona, des de l’època daurada del tramvia fins a la proliferació de les estacions de metro.

La mostra, que es podrà veure fins a finals de març de 2020, s’ha creat a partir de la troballa, durant un procés de catalogació, de nombroses caixes que contenien els negatius. Les imatges són anònimes, però pertanyien a les empreses que, anteriorment, havien gestionat el transport públic de Barcelona, Gran Metro, Tranvía y Autobuses, de la fusió de les quals va resultar l’actual TMB.

A l’exposició es poden veure imatges, per exemple, de la construcció del Gran Metro, així com de les eines que s’hi empraven. També es documenta la repercussió que va tenir l’electrificació del transport, i es mostren curiositats com un servei especial de tramvia per a grups escolars o l’anomenat “Tramvia Jardinera”, que a l’estiu funcionava amb els vagons descoberts.

Els visitants poden descobrir la Barcelona de fa un segle, quan el transport de masses per excel·lència era el tramvia, que va arribar al seu punt més àlgid amb l’arribada de l’electricitat. Amb el pas dels anys i l’augment de població, van sorgir els competidors d’aquest transport: l’autobús, que va aparèixer a Barcelona l’any 1906, i el metro, que va néixer arran de la celebració de l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929. Aquests mitjans de transport van suposar el declivi del tramvia, que va desaparèixer l’any 1971. Tot i així, no va arribar a desaparèixer del tot, ja que l’any 2004 es va inaugurar a la ciutat una xarxa moderna de tramvies per comunicar Barcelona amb la zona del Baix Llobregat i del Barcelonès Nord.


Per a saber-ne més:

Las cajas olvidadas en un almacén que muestran la historia del transporte público en Barcelona | Eldiario

Una exposició mostra imatges inèdites sobre el transport públic de Barcelona | Betevé

Vídeo: ‘Making of’ de la conservació i digitalització dels negatius sobre vidre de TMB | Notícies TMB