Tramvia elèctric del Tibidabo. Font: Wikimedia Commons

Durant aquest any 2023, el Govern de la Generalitat ha declarat Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) 34 elements singulars del patrimoni ferroviari català, que inclouen locomotores, vagons, tramvies, cotxes de viatgers, etc. Aquesta declaració s’inclou dins d’un projecte conjunt de protecció dels exemplars més emblemàtics i singulars que es troben a Catalunya i que han format part de la història del transport vial d’aquest país

La inclusió dels elements mobles més destacats i importants del patrimoni històric ferroviari de Catalunya al Catàleg del Patrimoni Cultural és important a fi de poder donar-los una protecció i reconeixement.

El projecte té el punt de partida en el document Inventari de béns ferroviaris d’interès històric, elaborat per Jordi Sasplugas l’any 2015, a instància del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC). L’any 2018, la Direcció General del Patrimoni Cultural, conjuntament amb la Comissió del Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya va reprendre el projecte amb la incorporació de dos enginyers industrials, Victor Canosa i Josep M. Rovira, amb gran experiència, expertesa i referència dins el Col·legi d’Enginyers en temes de ferrocarrils i patrimoni ferroviari. La Comissió tenia l’encàrrec de fer la catalogació definitiva dels béns mobles que calia protegir.

L’any 2020 es va presentar la llista definitiva de 41 elements seleccionats amb l’objecte d’obtenir una representació significativa de les diferents tecnologies i usos dels nombrosos vehicles ferroviaris històrics que han operat a Catalunya (locomotores, cotxes de viatgers, vagons, tramvies, etc.). D’aquests 41 elements, finalment enguany se n’han protegit 34.

Concretament, s’han protegit: la locomotora de vapor sense fogar SAFA de 1926 de l’Ajuntament de Blanes; el cotxe 2 del tramvia Montgat-Tiana de l’Ajuntament de Tiana; la locomotora de vapor juntament amb el cotxe de viatgers de segona classe i la placa giratòria de l’Ajuntament de Salou; la locomotora de vapor del cremallera MM4 del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC); el tren de Capdella; el cotxe de viatgers OG C-10 i la locomotora de vapor 031T PGB 7 del Grup Excursionista i Esportiu Gironí (GEiEG); la locomotora dièsel Estado 20; la locomotora de vapor 220T FESA1 de l’Ajuntament de Tortosa; 12 elements ferroviaris de la Fundació Transports Metropolitans de Barcelona (TMB); 8 elements propietat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), i l’automotor elèctric FCC18 i les locomotores CGFC 304 elèctrica i 030T CGFC 31 de vapor de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona (AAFCB).


Per a saber-ne més:

El Govern declara Bé Cultural d’Interès Nacional 30 elements emblemàtics del patrimoni ferroviari català | Govern.cat

30 locomotores, tramvies i cotxes ferroviaris, declarats Bé Cultural d’Interès nacional | Descobrir

El Govern declara Bien Cultural de Interés Nacional 30 elementos del ámbito ferroviario | La Vanguardia