L’any 2023 se celebren 100 anys de la inauguració de l’Autòdrom de Terramar, una pista per a l’entrenament de vehicles automòbils i per a les competicions automobilístiques, situada a Sant Pere de Ribes (Garraf) i que va ser el primer circuit oval d’Espanya. El número 1 de la revista Eix, publicada l’any 2016, presenta la història de l’Autòdrom de Terramar.
Cap a finals del segle XIX i principis del segle XX, el món de l’automobilisme causava furor arreu de Catalunya i d’Espanya. Fruit d’aquest interès, el sabadellenc Francesc Armengol i Durant, juntament amb Frick Armangué i Joan Pic i Pon, van constituir la societat ‘Autódromo Nacional, S.A’. Tots tres tenien vinculació amb Sitges, així que van trobar un terreny on construir un autòdrom prop d’aquella zona, entre el Clot dels Frares i el clot d’en Sidós.
El complex va costar 4 milions de pessetes. Tenia una capacitat per a 10.270 persones i un pàrquing per a 4.000 vehicles. La pista era de formigó i mesurava un total de 2 quilòmetres de recorregut. Estava preparada per tal que hi cabessin 7 cotxes a la línia de sortida. El disseny de la pista permetia que els vehicles poguessin circular a una velocitat mitjana de 180 km/h. Aleshores, l’automobilisme estava en auge i s’hi va celebrar el primer gran premi internacional d’automobilisme de la història d’Espanya.
A partir de l’any 1925, la reputació del circuit va disminuir considerablement, ja que no hi havia prou diners com per atorgar premis monetaris als participants. A més, els automòbils de competició evolucionaven ràpidament i això va fer que només dos anys després de la seva construcció, a l’autòdrom ja no s‘hi fessin curses i la pista quedés obsoleta. L’any 1929, però, l’autòdrom es va reactivar i va passar a mans d’Edgar Morawitz, que va invertir-hi i s’hi va arribar a fer una prova de campionat espanyol de motociclisme.
A partir de l’any 1932, amb l’esclat de la Guerra Civil, el circuit va deixar d’organitzar activitats automobilístiques i l’espai va servir de camp d’instrucció de soldats. Posteriorment, en un canvi de propietaris, la pista va passar a ser una explotació agrícola.
L’autòdrom de Terramar va ser un lloc de referència pel món de l’automobilisme i encara s’hi mantenen elements originals a part de la pista: els passos subterranis, les graderies, els pàdocs i les cantines. El 28 d’octubre de 2023, per tal de commemorar el centenari de l’Autòdrom de Terramar, una vintena de vehicles van circular per la pista de l’autòdrom com s’havia fet a l’inici de la història d’aquest complex.
Per a saber-ne més:
Autòdrom de Terramar – Revista EIX (mnactec.cat)
La Història de l’Autòdrom de Terramar – Autodrom Terramar (autodrom-terramar.com)