Els Amics del Tren d’Igualada van iniciar fa poques setmanes una campanya de reivindicació i reclamació de restauració i protecció per a l’emblemàtica locomotora de vapor nº 27 “Balsareny”. A aquesta campanya s’hi han sumat posteriorment diferents entitats i associacions entre les que destaca la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril, com a membre del Grup de Treball sobre la Posta en Valor del Patrimoni Industrial Ferroviari de Catalunya. Aquesta Federació, afegint-se a aquesta reivindicació ha emès el següent comunicat:

“Assabentats del precari estat de conservació que pateix la locomotora número 27 de nom Balsareny que està exposada dalt d’un pedestal a la vostra ciutat, a l’abast del vandalisme, donem tot el nostre recolzament a la iniciativa de traslladar-la per a ser exposada dins d’un recinte tancat d’Igualada i millor que el dit recinte fos dins de l’àmbit d’un museu de titularitat pública. La Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril forma part del Grup de Treball sobre la Posta en Valor del Patrimoni Industrial Ferroviari de Catalunya, del que també en formen part el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Museu del Ferrocarril de Catalunya de Vilanova i la Geltrú, Transports Metropolitans de Barcelona, Associació per a la Reparació i posta en funcionament de Material Ferroviari de Lleida i l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona, per tant, com a membres del dit Grup de Treball, una de les nostres tasques es intentar la preservació d’aquells bens mobles o immobles amb valor històric, i aquesta locomotora es un d’ells. Voldríem que els actuals responsables de la locomotora, l’Ajuntament d’Igualada, fossin sensibles a aquesta demanda, en el ben entès que preservem la nostra història pels nostres fills”.

L’anomenada locomotora nº 27, de nom “Balsareny”, originàriament amb el número 7,   és del tipus 0-3-0 WT procedent de l’antic Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga. Va ser construïda per l’empresa alemanya Krauss Lokomotivfabrik l’any 1896, amb número de fabricació 1891. L’any 1924 aquestes primeres locomotores van tenir algunes modificacions de carenat i, també, de numeració, afegint-se 20 unitats a la seva numeració original i passant a ser l’esmentada locomotora “Balsareny” la nº 27. De les 4 locomotores originals, dels números 5 a 8, solament es conserva aquesta locomotora instal·lada a Igualada, ja que les altres tres van ser desballestades el 1968.

A partir de l’any 1919 en constituir-se la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans, per integració de tres societats, Ferrocarril Central Catalan (ferrocarril d’Igualada a Martorell), Compañia de los Caminos de Hierro del Nordeste de España (ferrocarril de Barcelona a Martorell) i Tranvia o Ferrocarril Económico de Manresa Berga, algunes d’aquelles primeres locomotores van passar a prestar el seu servei a la línia de Martorell a Igualada, d’aquí la seva actual ubicació. Amb posterioritat aquest model de màquina, coneguda popularment com del tipus “Berga”, pel seu origen d’utilització, van continuar utilitzant-se i fabricant-se però no per la casa alemanya Krauss sinó per les catalanes Nuevo Vulcano i La Maquinista Terrestre y Maritima.