Sota projecte de Tomàs Nicolau i Prieto, propietari de la serradora de Berga, l’any 1914 van començar les obres d’un petit ferrocarril destinat a transportar fusta entre Guardiola i Gisclareny (Berguedà). La construcció de la via era complicada degut a l’orografia, la dura climatologia i la penositat dels treballs manuals. Es van construir túnels, ponts i parets de pedra (encara visibles) per consolidar la via. Després de funcionar uns quants anys es va abandonar i va començar una degradació constant del traçat. Als anys 1960-1970 els serveis forestals van reobrir alguns trams per realitzar actuacions d’hidrologia i contenció de l’erosió.
L’any 2009 es van iniciar els treballs de recuperació global d’aquest traçat per tal de convertir-lo en un agradable passeig, d’11 quilòmetres de longitud, entre Guardiola de Berguedà, Bagà i Sant Joan de l’Avellanet (Gisclareny). Aquesta restauració va suposar actuacions molt complexes, moltes realitzades manualment o, fins i tot, amb l’ajut d’un helicòpter pel transport de materials en zones pràcticament inaccessibles havent-se conservat i mantingut un petit tram de via amb un vagó original de càrrega de fusta. Aquest traçat ens endinsa en zones boscoses, amb túnels i passarel·les de diferents tipus (inclosa una de cable de 35 m.) resseguint la traça del riu Bastareny i amb una immillorable vista de la vall flanquejada per la població de Bagà. Un bon exemple de reaprofitament lúdic d’antigues restes de la societat industrial.