Locomotora Mataró

Locomotora Mataró, la primera a operar a la península ibèrica, el 1848. Al Museu del Ferrocarril de Catalunya. Autor: César Barba. Font: Revista Eix

El número 9 de la revista Eix proposa una ruta pel llegat mariner i industrial de Vilanova i la Geltrú, on l’arribada del ferrocarril, l’any 1881, va ser fonamental.

La ruta comença al Museu del Ferrocarril de Catalunya, que s’ubica a les instal·lacions originals del dipòsit de locomotores de vapor de Vilanova i la Geltrú, unes edificacions ferroviàries aixecades entre el segle XIX i començaments del segle XX.

El recorregut segueix al recinte del far de Sant Cristòfol, conegut popularment com la Farola i que encara compleix la missió de fer de guia per als navegants des de l’any 1905. En aquesta zona s’hi troba l’Espai Far, un equipament museístic que té com a objectiu la conservació, la difusió i l’estudi de la cultura i el patrimoni marítim local.

Vorejant la sorra de la costa, s’arriba al Molí de Mar, les restes d’un antic molí fariner construït l’any 1801, i que utilitzava les onades del mar com a força motriu per moldre el gra, a diferència dels altres molins bastits antigament al poble, que feien servir la força del vent.

Finalment, la ruta acaba a la urbanització Rocamar, on es pot visitar el llegendari autòdrom Terramar, inaugurat l’any 1923. Aquest va ser el primer circuit permanent de competicions automobilístiques d’Espanya i el quart del món.

 


Per a saber-ne més:

Vilanova i la Geltrú, el progrés a la vora del mar | Revista Eix

Museu del Ferrocarril de Catalunya

Espai Far

Autòdrom de Terramar | Revista Eix