Avui dilluns 19 de juliol es commemora amb diferents actes a Vilafranca de Conflent el centenari de la inauguració del Tren Groc. Aquest singular tren, que cada any transporta més de 200.000 passatgers, la majoria turistes atrets per la bellesa dels paisatges que travessa, és de via mètrica i connecta les comarques de la Cerdanya i el Conflent des del poble de Vilafranca de Conflent fins l’estació de la Tor de Querol via Font-Romeu i seguint el curs del riu Tet.  La seva construcció va començar l’any 1903 i el 19 de juliol de 1910 va realitzar el seu primer servei al tram de Vilafranca a Montlluís. El tram final fins a la Tor de Querol es va completar l’any 1927.

1200px-Viaduc_sejourne_,_train_jaune,_fontpedrouse

By Thierry Llansades [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons

Fa 62,5 quilòmetres de llarg i puja des dels 427 metres d’alçada a Vilafranca fins als 1593 metres a l’estació de La Bolquera (al coll de la Perxa), que és l’estació ferroviària més alta de tot Europa. El seu recorregut comprèn 19 túnels i dos viaductes considerats com a monuments històrics, el pont Séjourné i el pont Gisclard, un dels pocs ponts penjats en actiu del servei ferroviari.

Pont Gisclard