L’estació de Manresa-Riu, un canvi d’amplada de vies a l’interior de Catalunya
En aquesta imatge de l’any 1909 podem apreciar la singularitat de la confluència de la via del “Ferrocarril Económico de Manresa a Berga”, el carrilet de Berga, d’amplada mètrica o europea amb l’amplada de via “espanyola” de l’estació dels “Ferrocarriles de Hierro del Norte de España”, els trens del Nord, futura RENFE. A través del pont metàl·lic construït per La Maquinista Terrestre y Marítima l’any 1908, que va suplir a un d’anterior construït el 1885 i esfondrat en la riuada de 1907, els viatgers podien anar de Barcelona a Berga, o a l’inrevés, canviant, però, de tren i amplada de via en aquesta estació de Manresa. Igual com es feia a l’estació de Port-Bou però a l’interior de Catalunya.
L’any 1939 aquest pont va ser volat durant la retirada de les tropes republicanes i ja no es va tornar a refer ni a utilitzar.
En la mateixa imatge podem veure aquest pont de ferro amb la platja de vies de l’estació del carrilet, al davant de la fàbrica de construccions mecàniques de Bernardí Alcañiz. Més al fons s’endevina la xemeneia de la fàbrica dels Panyos i el perfil de la muntanya de Collbaix. En primer terme el pont de Sant Francesc, construït el 1891 i conegut popularment com el pont de pedra, en contraposició al pont de ferro del ferrocarril.
Arxiu d’Imatges del mNACTEC Fons: C.O. Autor: Clemente Oliveró Format: placa de vidre de 18 x 24 cm. Nº de registre: 13332