El passat dimarts 27 de juliol va entrar en funcionament el primer tren de mercaderies privat que circula entre Cases de Pena i Ribesaltes, al nord de Perpinyà. L’empresa explotadora és TPCF (“Tren del País Càtar i la Fenolleda”), el “tren vermell”, que transporta minerals de la vall de l’Aglí i d’aquesta manera es converteix en el primer Operador Ferroviari francès de Proximitat (OFP) en funcionament.

Els OFP, recolzats pel pla estatal “Grenelle” del Medi Ambient, es fonamenten en una decisió d’Estat de setembre de 2009.  TCPF és d’ara endavant l’encarregada de portar vagons cap als grans trens de mercaderies. Ocupa així un sector del transport poc adaptat a la SNCF actual, inspirat en el sistema americà dels «Shortlines», que traslladen mercaderies en pocs vagons. Aquesta activitat utilitza els rails que la Xarxa ferroviària estatal francesa va abandonar el 2009, torna a donar vida a aquest traçat abandonat, incrementa el moviment de mercaderies en distàncies breus i redueix el trànsit de camions a les carreteres.

El comboi inaugural, arribat a l’estació de Ribesaltes, era un comboi de 64 tones que provenia de La Provençale (situada a 10 km) carregat de carbonats de calci i de magnesi que la SNCF farà arribar a Suècia, la seva destinació final.

El permís que l’Agència de Seguretat Ferroviària francesa (EPSF) ha donat a l’operador nordcatalà amplia, a més a més, la seva activitat actual a la via abandonada de Ribesaltes a Sant Martí de Les, de manera que podrien transportar fins a 100.000 tones de mercaderies anuals.