Fàbrica Asland, seu del Museu del Ciment

Fàbrica Asland, seu del Museu del Ciment, a Castellar de n’Hug. Font: Marc Elias Pallarès/Museu del Ciment

La Revista Eix 17 proposa una ruta pel patrimoni industrial miner del Berguedà a través del Museu del Ciment de Castellar de n’Hug, un dels conjunts fabrils modernistes més increïbles de la industrialització catalana, emmarcat en un entorn natural privilegiat.

Des de mitjan s. XIX fins als anys 70 del segle passat, el motor econòmic del Berguedà consistia en la indústria tèxtil i la mineria. La mineria era l’activitat principal al nord de la comarca i va deixar un seguit d’infraestructures i edificacions que han estat declarades Bé Cultural d’Interès Nacional.

L’establiment de grans empreses mineres va canviar la idiosincràsia i el destí de les poblacions de la zona. Un exemple és la fàbrica de ciment Asland de Castellar de n’Hug, la primera fàbrica de ciment de tipus pòrtland a Catalunya i a l’Estat espanyol, que va funcionar del 1904 al 1975. Va estar sota la direcció de la societat Companyia General d’Asfalts i Portland, SA constituïda per un grup d’empresaris entre els quals hi havia Eusebi Güell, un personatge destacat de la burgesia catalana.

La fàbrica estava situada a un emplaçament estratègic per la proximitat de la matèria primera, la roca calcària, i dels recursos energètics, el riu Llobregat i el carbó, lignit del Catllaràs, transportat per un telefèric fins a la Pobla de Lillet.

Actualment, la fàbrica és la seu del Museu del Ciment, que a finals del 2023 va estrenar un circuit per conèixer el conjunt monumental del Clot del Moro, que inclou infraestructures rellevants en el procés de producció.

La ruta també proposa visitar el Tren del Ciment, l’antic carrilet encarregat de portar el carbó des de la Pobla de Lillet fins a la fàbrica i emportar-se’n el ciment, actualment transformat en trenet turístic.

Tren del Ciment, actual trenet turístic

Tren del Ciment. Font: César Barba

El Museu del Ciment també ofereix recorreguts pels camins que seguien els treballadors i les treballadores de la fàbrica, que permeten conèixer-ne l’entorn. Durant les caminades es poden trobar edificis com el Xalet del Catllaràs, projectat per Antoni Gaudí per encàrrec d’Eusebi Güell el 1904, destinat a l’allotjament dels enginyers i tècnics de les mines de carbó.

La ruta acaba a la Mina de Petroli de Riutort, l’única mina de petroli que es pot visitar a Catalunya i a l’Estat espanyol. Està situada entre Guardiola de Berguedà i la Pobla de Lillet, a la vall de Gavarrós. S’hi duia a terme l’extracció de margues bituminoses per destil·lar-ne petroli, que després es tractava a la fàbrica just al davant. L’activitat es va concentrar al primer decenni del s. XX, quan a l’entrada de la vall de Gavarrós funcionava una estació de ferrocarril i a tota la vall hi havia una intensa activitat minera amb pedreres i forns de calç.


Per a saber-ne més:

Fàbrica de ciment de Clot del Moro | 150 elements del patrimoni industrial de Catalunya

Mina de petroli de Riutort | 150 elements del patrimoni industrial de Catalunya

Indústria i mineria al naixement del Llobregat | Revista EIX (mnactec.cat)

Museu del Ciment de Castellar de n’Hug

Tren del Ciment – Turistren FGC