ON ERA?
On era aquest singular i magnífic pont del segle XVIII enderrocat l’any 1971?SOLUCIÓ:
L’element desconegut d’aquesta setmana era l’estratègic pont que salvava el riu Llobregat a l’alçada de Molins de Rei. Era conegut com a pont de Carles III ja que el rei borbó de l’època va encarregar-ne la seva construcció al prestigiós enginyer militar Pedro Martín Cermeño. Va començar-se la construcció l’any 1763 i va acabar-se el 1767. Tenia 334 metres de llarg i 15 arcades fetes amb un delicat estil,neoclàssic.
Amb l’ampliació de la N-340, la construcció de l’autopista A2, l’augment del trànsit, l’extracció indiscriminada i continuada de sorres del llit del riu, que va arribar a rebaixar la fonamentació del pont, i les dues riuades del 1971 la seva integritat i seguretat del pont va quedar malmesa. L’any 1972, no sense importants mobilitzacions i protestes públiques, va ser enderrocat.
ON ÉS?
Estació acabada de construir el 1922 en la qual conflueixen tres amples diferents de via fèrria.SOLUCIÓ:
L’estació és la de La Tor de Querol, a Enveig (Alta Cerdanya). Té la singularitat que aquesta estació és la única del món on hi conflueixen vies de tres amples diferents: l’ample estàndard europeu (1’43 m.) per a la línia francesa de Puigcerdà cap a Tolosa de Llenguadoc; l’ample mètric o de via estreta (1’06 m.) per a la línia del tren groc fins a Vilafranca de Conflent, i l’ample ibèric (1’66 m.) per al final de la línia provinent de Barcelona, per Vic, Ripoll i Puigcerdà.
L’estació forma part de l’agosarat i no reeixit projecte del Ferrocarril Transpirinenc Oriental, que, a finals del segle XIX i fins ben entrat el segle XX, havia d’unir Barcelona amb París per Tolosa.