Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha digitalitzat en 3D dos dels trens històrics que la companyia té preservats en els seus centres de conservació a Rubí i Martorell i que formen part del patrimoni històric ferroviari del país. Són els automotors 5105 i 301, que van circular per les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès, respectivament, entre mitjans i finals del segle XX.

La recreació en 3D dels dos trens es pot visualitzar al web d’FGC i a la plataforma Giravolt, del Departament de Cultura. També estan disponibles els arxius per a la impressió de reproduccions físiques dels trens històrics mitjançant impressores 3D.

El projecte engegat per Ferrocarrils té com a objectiu oferir a la ciutadania una nova manera de mirar i accedir al patrimoni històric de la companyia, amb una clara vocació pedagògica i científica.

Automotor 5105: el ‘Naval’

Digitalització en 3D de l'automotor 5105

Automotor 5105. Font: Giravolt

El 1973 va començar a circular a les línies Barcelona-Martorell i Barcelona-Manresa, a una velocitat màxima de 70 km/h. Construït el 1959 a Biscaia, va ser substituït el 1999 pel model actual UT 213. Va ser restaurat el 2023 i actualment es troba exposat a l’Espai de la Via Mètrica, vora l’estació de Martorell Central.

Automotor 301: el ‘Brill’

Digitalització en 3D de l'automotor 301

Automotor 301. Font: Giravolt

Del 1921 al 1967 va circular per la línia Barcelona-Sarrià i, en els primers anys, també arribava a l’estació de les Planes, a una velocitat de 50 km/h. Dissenyat a Amèrica del Nord a partir del model dels tramvies suburbans, el 1919 va ser adquirit com a part d’una sèrie de 12 per Ferrocarril de Sarrià a Barcelona S.A. La seva restauració es va realitzar el 1981 i, des de llavors, està exposat a la Nau del Tren Històric del Vallès, a Rubí.

 


Per a saber-ne més:

Explora en 3D dos trens històrics dels FGC (beteve.cat)

f38fcc8e-0a72-45ab-8c81-aa987fcaa665.pdf (fgc.cat)

FGC digitalitza en 3D els trens històrics 5105 i 301 (monterrassa.cat)