L’any 2024 se celebra el centenari de l’arribada del tren de via mètrica a Manresa, amb què es culminà la gran xarxa de via estreta catalana. Aquesta xarxa es va convertir en la més important de Catalunya i en una de les més modernes d’Europa i va ser una contribució al creixement industrial de la zona.
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha commemorat l’efemèride amb diverses propostes. Per una banda, es va inaugurar una exposició sobre la història dels ferrocarrils catalans i l’impacte del ‘carrilet’ a les comarques travessades pels rius Llobregat i Anoia. Per l’altra, també ha editat la publicació La culminació de la gran xarxa de via estreta catalana. Cent anys dels ferrocarrils catalans, que explica la seva història des de les primeres xarxes de ferrocarril de via estreta al s. XIX fins a l’actual línia Llobregat-Anoia.
A finals del s. XIX es va iniciar la construcció de ferrocarrils de via estreta (‘carrilets’) en les conques del Llobregat i de l’Anoia, que van permetre millorar la comunicació de les indústries establertes en aquesta zona. Es construïren tres línies:
- una primera línia entre Manresa i Puig-reig (1885), Olvan-Berga (1887) i Guardiola de Berguedà (1904);
- una segona entre Martorell i Igualada (1893);
- i la tercera entre Barcelona i Martorell (1912).
L’arribada d’aquests ferrocarrils va permetre el desenvolupament econòmic de la Catalunya Central. Finalment, la línia que va connectar Manresa amb Martorell, que es va finalitzar el 1924, comportà la materialització de la xarxa, amb 175 quilòmetres de vies, que oferia serveis de transport tant de mercaderies com de viatgers.
Per a saber-ne més:
20241015_NP_centenari_carrilet_Manresa.pdf (fgc.cat)
FERROCARRILS COMMEMORACIÓ | centenari de l’arribada del ‘carrilet’ a Manresa (regio7.cat)