El Govern ha aprovat la declaració del pont giratori de Móra la Nova (Ribera d’Ebre), com a Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN). Es tracta d’un element amb un notable valor dins l’àmbit del patrimoni industrial, ja que permet evocar i mostrar de manera molt clara i directa els antics procediments de treball en el món de l’operació ferroviària i fer evidents els grans canvis que han experimentat al llarg de les darreres dècades.
La declaració com a BCIN forma part d’un projecte de protecció d’exemplars singulars i emblemàtics de la història del transport ferroviari de Catalunya.
El de Móra la Nova és un dels sis ponts giratoris que es conserven a Catalunya, el de més grans dimensions (23 metres) i un dels dos funcionals a Catalunya, juntament amb el del Museu del Ferrocarril de Catalunya a Vilanova i la Geltrú.
El pont giratori és un element típic de l’època de la tracció de vapor en el ferrocarril, que servia per girar 180° les locomotores de vapor quan arribaven al final del seu trajecte, distribuir-les a les cotxeres (conegudes com a rotondes) i encarar el necessari canvi de sentit de tracció de les mateixes. Encara que existien altres sistemes, aquest element ferroviari permetia un major estalvi d’espai i era el més comú i senzill d’operar.
El pont de Móra la Nova va ser construït per l’empresa Astilleros de Santander l’any 1922 i va prestar servei a l’estació cordovesa de Puente Genil, de la Compañía de los Ferrocarriles Andaluces, fins l’any 1980, en què va ser traslladat a l’estació de Granada per a utilitzar-se a les locomotores dels trens Talgo. L’any 2008 la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial el va adquirir i el va traslladar des de Granada a Móra la Nova, on va ser restaurat i ubicat en el fossat que ocupava l’antic pont de l’estació de Móra, desballestat l’any 1983. Actualment, continua operatiu en les instal·lacions del Museu del Ferrocarril a Móra la Nova.
Per a saber-ne més: