La locomotora de vapor “Mataró”, coneguda també com la “locomotora del centenari” pel fet de ser construïda com a rèplica fidedigna de la primera locomotora que l’any 1848 va circular per la península ibèrica, va ser construïda l’any 1948 per La Maquinista Terrestre i Marítima, i es conserva al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú des de l’any 1981. La locomotora original, que va fer el primer recorregut entre les estacions de Mataró i Barcelona, era del tipus Crewe, va ser construïda a Warrington (Anglaterra) per la casa Jones & Pot, i va ser desballestada l’any 1873 en caure del pedestal on es va exposar durant la fira de mostres de Barcelona.
Després de diferents reparacions i restauracions parcials, la locomotora ha estat en funcionament i operativa tots els primers diumenges de mes de forma gairebé continuada des de l’any 1997. Actualment es troba als tallers de l’ARMF, (Associació per a la Reconstrucció i Posta en Servei del Material Ferroviari Històric), al Pla de Vilanoveta (Lleida), l’únic taller especialitzat en aquests treballs a Catalunya, per tal de poder reparar una fuita d’aigua a l’autoclau i les greus pèrdues del gruix de parets de la caldera que fan del tot impossible la seva utilització amb les mínimes i necessàries condicions de seguretat.
La locomotora de vapor “Mataró” és un element destacat, singular i valuós del patrimoni cultural català, símbol de la identitat col·lectiva, de l’emprenedoria, de la innovació i de l’avantguarda industrial, tecnològica i empresarial del país. Ara, recuperant aquell esperit de compromís de la societat civil amb el progrés i desenvolupament econòmic, social i tecnològic que es va produir a meitats del segle XIX, s’engega un procés de micromecenatge que permeti reunir els 30.000 € que val el projecte de nova recuperació i posada en funcionament d’aquesta emblemàtica i excepcional locomotora de vapor. Podeu trobar més informació i detalls de la campanya, així com les diverses fórmules i aportacions a l’enllaç
http://www.verkami.com/projects/6823-recuperem-la-locomotora-de-vapor-mataro